04-09-2019

HVAD HVIS NOGEN BLIVER SURE? -når andres reaktioner styrer dig

Holder du ofte dine egne ønsker og behov tilbage af frygt for, hvordan andre reagerer? Er du bange for at andre bliver sure, vrede, sårede eller skuffede, hvis du siger hvordan du har det og hvad du mener? Og har du travlt med at være flink og rar og sørge for, at alle andre har det godt?

Så genkender du måske også det her med at være den, som sørger for at tingene glider selvom der ligger noget og ulmer under overfladen? Du er nemlig et menneske, som er rigtig god til at mærke, hvordan andre mennesker har det og du gør dit ypperste for at hjælpe andre med at føle sig godt tilpas. Det gør du blandt andet ved ikke at tilkendegive dine ønsker og behov.

Jeg møder ofte mennesker, som netop undlader at udtrykke deres behov og meninger, fordi de er så bange for, hvilke konsekvenser det får for deres relationer. De sluger gerne en hel flok kameler for at opretholde den ”gode relation”. De smiler og er venlige og går måske et andet sted hen, hvor de føler sig mere sikre og hvor der ikke er risiko for, at blive afvist.

Det er f.eks. medarbejderen som fortæller sin ægtefælle, at den nærmeste kollega igen har sagt eller gjort noget, som har gjort medarbejderen ked af det. Hun siger det ikke direkte til kollegaen i troen på, at hvis hun tier, bevarer hun en god relation. Desværre sker der ingen konstruktiv udvikling i relationen, fordi det kun er ægtefællen, der ved, hvor galt det er fat med samarbejdet.

Ingen andre på arbejdspladsen opdager, at der er problemer i samarbejdet. Medarbejderen går nemlig hver dag på arbejde; smiler, griner og holder gode miner til slet spil. Hun bliver fortsat påvirket negativt af den måde kollegaen taler til hende på og over tid mistrives hun og nærmer sig en sygemelding. Hun søger støtte hos andre kolleger, så hun kan få luft og føle sig forstået. Når hun bygger alliancer med andre føles det lidt mere trygt og hun får den bekræftelse og anerkendelse hun savner fra kollegaen.

Desværre er denne medarbejders strategi utrolig konfliktoptrappende på trods af, at hun ikke selv oplever, at hun optrapper noget som helst. Tværtimod gør hun en heroisk indsats for, at der ikke skal opstå åbenlyse konflikter og gnidninger i hverdagen. Hun bruger endda det meste af sin fritid på at bekymre sig og føler, at hun ofrer sig for at bevare den gode relation.

Problemet er, at medarbejderen er i gang med at tale OM kollegaen i stedet for MED kollegaen -det skaber grobund for alliancer, bagtaleri og mobning og har den stikmodsatte effekt af, hvad hun tror, hun gør. Hun bidrager ikke til en kærlig og tillidsfuld relation. Tværtimod!

Uanset hvilken type menneske vi er, falder vi i fælden med at tale OM hinanden i stedet for MED hinanden. Det sker for os alle fra tid til anden og det er desværre den sikre vej til skabe en konfliktfyldt relation.

Hvis du kender Enneagrammet, vil du vide, at det her fokus på at bevare den gode relation for enhver pris er naturligt for Enneagrammets Type 2 (Hjælperen). Som mediator (konfliktmægler) bruger jeg persontypeværktøjet Enneagrammet til at pege på, at der er 9 forskellige måder at håndtere konflikter på.

Hvis du arbejder eller lever tæt sammen med et menneske som minder om Type 2, skal du vide, at du har at gøre med et menneske, som virkelig gerne vil hjælpe dig. Type 2 er drevet af værdier som EMPATI og OMSORG og de ønsker allermest at sørge for, at alle andre har det godt. De frygter, at du afviser dem. Derfor tilsidesætter de gerne sig selv og gør hvad de kan, så du ikke bliver sur eller ked af det. De skal inviteres til at bringe deres behov og ønsker på banen.

De vil elske, hvis du fuld af opmærksomt nærvær spørger dem, hvad de har brug for og hvordan de egentlig har det. Fortæl dem samtidig, at det vil hjælpe dig at vide det og at de er afholdt uanset, hvad deres behov er. Med et kærligt skub skal de nok få bladet fra munden!